Telefoniczna
Informacja Pacjenta:
800 190 590
  • Facebook Logo
  • Youtube Logo
  • Twitter Logo
  • Język Migowy dłonie Logo
  • Biuletyn Informacji Publicznej Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ

Nasz Oddział

Regulamin Rady

§ 1.

1. Regulamin Rady Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia
w Białymstoku określa sposób zwoływania posiedzeń, tryb pracy i podejmowania uchwał Rady
Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku, zwanej
dalej „Radą”.
2. Rada działa w oparciu o postanowienia:
1) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o
świadczeniach”,
2) niniejszego regulaminu.

§ 2.

1. Rada wykonuje zadania określone w art. 106 ust. 10 ustawy o świadczeniach, Statucie
Narodowego Funduszu Zdrowia oraz inne, wynikające z przepisów prawa.
2. Obsługę organizacyjną i administracyjno-biurową oraz prawną Rady zapewnia Podlaski
Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku.

§ 3.

1. W celu wykonywania swoich obowiązków Rada może żądać od dyrektora Podlaskiego
Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia sprawozdań i wyjaśnień.
2. Rada może w drodze uchwały powierzyć członkowi Rady lub zespołowi składającemu się
z członków Rady wykonanie określonych przez Radę zadań lub kontrolę wykonania uchwały
Rady

§ 4.

1. Rada działa w oparciu o roczny plan pracy, do którego tematy zgłaszają członkowie Rady.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, na dany rok kalendarzowy opracowywany jest do
31 grudnia roku poprzedzającego.

§ 5.

1. Członkowie Rady wybierają spośród swojego grona Przewodniczącego Rady, zwanego dalej
„Przewodniczącym”, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza, którzy stanowią Prezydium Rady.
Prezydium Rady przygotowuje porządek obrad posiedzeń Rady.
2. Kandydatów na Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza zgłaszają
członkowie Rady.

§ 6.

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący.
2. Przewodniczący reprezentuje Radę na zewnątrz.
3. Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności:
1) przewodniczenie posiedzeniom Rady,
2) ustalanie terminów posiedzeń Rady,
3) inicjowanie i organizowanie prac Rady.
4. Obowiązki Przewodniczącego, w razie jego nieobecności, wykonuje Zastępca
Przewodniczącego.

§ 7.

1. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek
co najmniej trzech członków Rady, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Na pisemne żądanie ministra właściwego do spraw zdrowia lub ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, złożone w trybie odpowiednio art. 168 ust. 3 lub ust. 5 ustawy
o świadczeniach, Przewodniczący ustala termin posiedzenia Rady i zwołuje posiedzenie,
informując niezwłocznie odpowiednio ministra właściwego do spraw zdrowia lub ministra
właściwego do spraw finansów publicznych o terminie i miejscu posiedzenia Rady.
3. Posiedzenia Rady są zwoływane w razie potrzeby, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 8.

1. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady nie później niż w terminie 14 dni od dnia
otrzymania wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1.
2. Przewodniczący zawiadamia członków Rady oraz osoby, o których mowa w art. 106 ust. 4
ustawy o świadczeniach, o terminie posiedzenia Rady, nie później niż na 7 dni przed
wyznaczonym terminem.
3. Przewodniczący przesyła członkom Rady oraz osobom, o których mowa w art. 106 ust. 4
ustawy o świadczeniach, porządek obrad oraz niezbędne dokumenty dotyczące spraw będących
przedmiotem posiedzenia Rady.
4. W przypadkach niecierpiących zwłoki, Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady
z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem. W takim przypadku przepisu ust. 2 nie stosuje się.

§ 9.

1. W sprawach należących do jej zadań Rada rozpatruje sprawy i podejmuje uchwały
na posiedzeniach, z zastrzeżeniem § 13, oraz poprzez inne czynności kontrolne.
2. Członek Rady przedstawia Radzie, za pośrednictwem Przewodniczącego, usprawiedliwienie
nieobecności na posiedzeniu.

§ 10.

Posiedzenia Rady odbywają się z zachowaniem następującego porządku:
1) stwierdzenie prawidłowości zwołania posiedzenia i zdolności do podejmowania
prawomocnych uchwał,
2) przyjęcie porządku obrad,
3) zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia,
4) rozpatrzenie spraw ustalonych w porządku obrad,
5) rozpatrzenie wolnych wniosków.

§ 11.

1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Na umotywowany wniosek członka Rady, Przewodniczący może zarządzić głosowanie tajne.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Przewodniczący oddaje głos imienny.
4. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności – Zastępca
Przewodniczącego.
5. W przypadku wyboru Przewodniczącego, uchwałę podpisują członkowie Rady.

§ 12.

Uchwały Rady zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby
członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

§ 13.

1. Przewodniczący Rady może, z własnej inicjatywy albo na wniosek dyrektora Podlaskiego
Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia lub co najmniej trzech członków Rady,
zarządzić podjęcie uchwały w drodze korespondencyjnej (tryb obiegowy).
2. Materiały niezbędne do podjęcia uchwały mogą być wysłane członkom Rady pocztą
elektroniczną, jeżeli uprzednio wyrazili oni na to zgodę, podając adres, na który materiały
powinny być wysłane.
3. W razie skierowania sprawy do rozpatrzenia przez Radę w trybie obiegowym, termin
na oddanie głosu przez członków Rady nie powinien być krótszy niż 3 dni.
4. Uchwałę uważa się za podjętą w trybie obiegowym, jeżeli wszyscy członkowie Rady wyrazili
na piśmie lub w formie elektronicznej zgodę na podjęcie uchwały lub proponowaną jej treść bez
zastrzeżeń oraz w razie niezgłoszenia uwag lub zastrzeżeń do projektu uchwały w wyznaczonym
terminie. W razie zgłoszenia uwag lub zastrzeżeń do treści projektu uchwały, projekt uchwały
wymaga rozpatrzenia przez Radę na posiedzeniu.
5. Przewodniczący Rady przedstawia do wiadomości członkom Rady, na najbliższym posiedzeniu
Rady, wykaz uchwał podjętych przez Radę w trybie obiegowym.

§ 14.

1. Rada na podstawie decyzji Przewodniczącego może odbywać posiedzenia i podejmować
uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość
(telekonferencja, wideokonferencja itp.), w sposób umożliwiający równoczesne komunikowanie
się w czasie rzeczywistym członków Rady biorących udział w głosowaniu. Postanowienia § 8
stosuje się odpowiednio.
2. Listę obecnych na posiedzeniu członków Rady ustala się poprzez wyczytanie imienia
i nazwiska każdego z nich oraz potwierdzenie obecności przez członka Rady.
3. W przypadku podejmowania uchwał:
1) po odczytaniu projektu uchwały Przewodniczący zarządza głosowanie, poprzez wezwanie
kolejno każdego z członków Rady uczestniczących w posiedzeniu, do złożenia
oświadczenia czy głosuje „za”, „przeciw”, czy „wstrzymuje się od głosu”.
2) po złożeniu oświadczeń przez wszystkich członków Rady biorących udział w głosowaniu,
prowadzący posiedzenie podlicza głosy i informuje o wyniku głosowania.
3) uchwały podjęte w trybie głosowania na odległość zapadają większością głosów, przy
obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków Rady. W przypadku równej
liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego

§ 15.

1. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) numer kolejny protokołu,
2) datę i miejsce posiedzenia,
3) listę obecności,
4) porządek obrad,
5) zwięzłą relację z przebiegu posiedzenia,
6) tytuły podjętych uchwał wraz z wynikiem głosowania.
3. Do protokołu załącza się treść podjętych uchwał.
4. Członkowi Rady przysługuje prawo zgłoszenia uwag do treści protokołu.
5. Protokół z posiedzenia, po jego przyjęciu przez Radę, podpisują: osoba, która przewodniczyła
posiedzeniu, Sekretarz oraz protokolant

§ 16.

1. Posiedzenia Rady mogą być zapisywane na nośniku elektronicznym. Nagranie nie stanowi
dokumentacji z przebiegu posiedzenia.
2. Nagranie z przebiegu posiedzenia Rady może być udostępnione członkom Rady wyłącznie
w siedzibie Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w
Białymstoku.
3. Nagranie z przebiegu posiedzenia będzie przechowywane łącznie z inną dokumentacją Rady,
do czasu zatwierdzenia protokołu przez Radę, po tym terminie nagranie kasuje się w sposób
trwały.
4. Osoba prowadząca obsługę organizacyjną i administracyjno-biurową Rady prowadzi
ewidencję udostępnionych w siedzibie Funduszu dokumentów i nagrań z przebiegu posiedzeń
Rady.