Telefoniczna
Informacja Pacjenta: 800 190 590

Aktualności Oddziału

Aktualności Oddziału

Środa z profilaktyką – profilaktyka chorób układu krążenia

05.05.2021

Choroby układu krążenia (ChUK)

  • Nieleczone nadciśnienie może prowadzić m.in. do udarów, choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca i nerek.
  • Ponad 40% zgonów kardiologicznych u mężczyzn spowodowanych jest chorobą wieńcową, w przypadku kobiet jest to 30%.
  • Miażdżyca zajmuje trzecie miejsce wśród przyczyn zgonów w Polsce.
  • Na zawał serca umiera rocznie około 15 tys. Polaków.

Program Profilaktyki Chorób Układu Krążenia

Program ChUK skierowany jest do osób, które:

  • w danym roku kalendarzowym mają 35, 40, 45, 50, 55 lat;
  • obciążone są czynnikami ryzyka (palenie papierosów, nadciśnienie tętnicze krwi, zaburzenia gospodarki lipidowej, niska aktywność ruchowa, nadwaga i otyłość, upośledzona tolerancja glukozy, nadmierny stres, nieracjonalne odżywianie się, wiek);
  • nie mają rozpoznanej choroby układu krążenia;
  • w okresie ostatnich 5 lat nie korzystały ze świadczeń udzielanych w ramach programu.                                            Szczegółowe informacje o programie znajdziesz na stronach:
    https://pacjent.gov.pl/programy-profilaktyczne
    https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/programy-profilaktyczne
    Lista placówek biorących udział w programie:
    https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/ProgramyProfilaktyczne

Czy wiesz, czym są choroby układu krążenia?
Choroby układu krążenia, nazywane inaczej chorobami układu sercowonaczyniowego, to pojęcie obejmujące zaburzenia w obrębie układu naczyń krwionośnych i serca. Mimo coraz lepszej diagnostyki i nowoczesnych metod leczenia, choroby te są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów tak w Polsce, jak i w wielu innych krajach świata. Zachorowalność wzrasta, zwłaszcza u mężczyzn w średnim wieku. Bardzo często osoby z dolegliwościami ze strony układu krążenia, ignorują pierwsze objawy.

Najczęstsze choroby układu krążenia
Wśród chorób układu krążenia wyróżnić można zarówno wady wrodzone serca, choroby o podłożu genetycznym, jak i choroby nabyte. Najczęściej występujące choroby:

  • nadciśnienie tętnicze – stan, w którym ciśnienie tętnicze krwi jest wyższe niż przyjęta górna granica. Najczęstsze objawy: ból głowy, bezsenność, szumy uszne, zaburzenia widzenia;
  • niewydolność serca – stan w którym serce nie ma wystarczającej siły, aby przepompować odpowiednią ilość krwi. Najczęstsze objawy: osłabienie, łatwe męczenie się nawet przy niewielkim wysiłku, duszności, obrzęki;
  • zawał serca – występuje na skutek przerwania dopływu krwi do części mięśnia sercowego przez dłuższy czas; objawia się zazwyczaj intensywnym bólem w klatce piersiowej, który może promieniować np. do barku, żuchwy, oraz m.in. Nudnościami, dusznością, niepokojem;
  • choroba wieńcowa – spowodowana jest niewłaściwym zaopatrzeniem serca w krew tętniczą w wyniku zwężenia naczyń wieńcowych. Najczęstsze objawy: powysiłkowe bóle w klatce piersiowej ustępujące w spoczynku i męczliwość;
  • udar mózgu – miejscowe zaburzenie krążenia krwi w obrębie naczyń zlokalizowanych w mózgu, do którego dochodzi nagle; wyróżnia się dwa rodzaje udarów – niedokrwienny oraz krwotoczny.

Czynniki ryzyka
Niektóre wzorce zachowań składające się na współczesny styl życia (niewłaściwe odżywianie, siedzący tryb życia, spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, stres) odgrywają ważną rolę w rozwoju chorób układu krążenia. Zaburzenia biochemiczne wywołane przez niewłaściwe wzorce określane są, jako czynniki ryzyka. Najistotniejsze czynniki ryzyka w przypadku chorób układu krążenia:

  • nadciśnienie tętnicze krwi;
  • zaburzenia gospodarki lipidowej (podwyższone stężenie we krwi cholesterolu całkowitego, LDL-cholesterolu, triglicerydów i niskie stężenie HDL-cholesterolu);
  • upośledzona tolerancja glukozy;
  • palenie tytoniu;
  • niewłaściwe odżywianie;
  • siedzący tryb życia;
  • nadwaga i otyłość;
  • nadmierny przewlekły stres;
  • wiek;
  • płeć męska.

Kodeks zdrowego układu krążenia

  •  Odżywiaj się zdrowo (ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych i soli).
  • Uprawiaj regularnie, umiarkowaną aktywność fizyczną 150–300 minut tygodniowo.
  • Kontroluj ciśnienie tętnicze krwi. Utrzymuj je w granicach normy (<140/90 mmHg).
  • Zadbaj o prawidłowe stężenie cholesterolu.
  • Rzuć palenie i unikaj ekspozycji biernej na dym tytoniowy.
  • Ogranicz spożywanie alkoholu.
  • Utrzymuj prawidłową masę ciała

Darmowy plan żywieniowy DASH NADCIŚNIENIE dostępny na portalu: diety.nfz.gov.pl

ULOTKA

ZOBACZ FIL,M Z EKSPERTEM 

Raport o zdrowiu – nadciśnienie tętnicze 

źródło: Zespół Profilaktyki Zdrowotnej Podlaskiego OW NFZ