Telefoniczna
Informacja Pacjenta: 800 190 590

Aktualności Oddziału

Aktualności Oddziału

Środa z Profilaktyką – profilaktyka cholesterolowa

15.12.2021

• Około 61% populacji w Polsce ma podwyższony poziom cholesterolu.

• Wysoki poziom cholesterolu nie boli! Trzeba go kontrolować, bo stanowi ogromne zagrożenie dla życia i zdrowia.

• Lekceważenie podwyższonego poziomu cholesterolu zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu oraz może skrócić życie o 20-30 lat.

  • Jak kontrolować swój poziom cholesterolu?
  • Co to znaczy „dobry” i „zły” cholesterol?
  • Jak dietą obniżyć zbyt wysoki poziom cholesterolu? 
  • Jakie znaczenie w profilaktyce cholesterolowej ma aktywność fizyczna?

Na te pytania w filmie odpowiadają nasi eksperci : Beata Czarnecka-Pytko specjalistka medycyny rodzinnej, Anna Kuczkin psychodietetyk i Tomasz Klimiuk trener personalny:

ABC profilaktyki cholesterolowej

A. Odżywiaj się zdrowo!

B. Bądź aktywny fizycznie!

C. Wyeliminuj używki!

Lipidogram – sprawdź swój cholesterol

Lipidogram – profil lipidowy – odzwierciedla stan gospodarki lipidowej organizmu, w tym przebieg metabolizmu lipoprotein i cholesterolu. To badanie próbki krwi pozwalające ocenić stężenie cholesterolu całkowitego, LDL, HDL i trójglicerydów.

Profil lipidowy osoby po 40. r. ż. mogą bezpłatnie wykonać w ramach programu pilotażowego Profilaktyka 40 PLUS.

Więcej informacji o profilaktyce cholesterolowej znajdziesz w ulotce.

Zalecenia dietetyczne na obniżenie cholesterolu:

  • Spożywaj 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach co 3-4 godz.
  • Zastąp tłuszcz zwierzęcy roślinnym, ogranicz spożycie smalcu, masła i śmietany, używaj oliwy z oliwek, oleju rzepakowego.
  • Ogranicz spożycie tłustego mięsa (tj. wieprzowina, tłusta wołowina, kaczka, gęsina).
  • Jedz ryby morskie, orzechy i awokado bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.
  • Wyeliminuj z diety szkodliwe tłuszcze trans, obecne w margarynach, wyrobach cukierniczych, czekoladowych, zupach i sosach w proszku, żywności typu snack oraz fast food.
  • Zamiast smażenia wybieraj gotowanie na parze i pieczenie.
  • Ogranicz spożycie cukru, słodyczy. Cukry proste powodują wzrost syntezy szkodliwego cholesterolu LDL w wątrobie.
  • Zwiększ spożycie błonnika pokarmowego, który wspomaga wydalanie z organizmu nadmiaru tłuszczu.
  • Białe pieczywo zastąp pełnoziarnistym, postaw na kasze, razowy makaron i brązowy ryż oraz rośliny strączkowe, owoce tj. jabłka i gruszki jedz ze skórką.
  • Jajka jedz na miękko – płynne żółtko ma w sobie lizynę, która hamuje wzrost „złego” cholesterolu we krwi.

Bezpłatne plany żywieniowe z przepisami na zdrowe dania przygotowane według zasad diety DASH znajdziesz na portalu diety.nfz.gov.pl.

źródło: Zespół Profilaktyki Zdrowotnej Podlaskiego OW NFZ