Telefoniczna
Informacja Pacjenta: 800 190 590

Aktualności Oddziału

Aktualności Oddziału

Środa z Profilaktyką. Otyłość

16.12.2020

Nadmiar kalorii na talerzu to prosta droga do otyłości, powodującej ciągłe niszczenie tkanek i uszkadzanie kolejnych elementów naszego organizmu.

Eksperci nie mają wątpliwości, że otyłość urosła do rangi choroby cywilizacyjnej. Z nadwagą lub otyłością mierzy się już ok. 70 proc. Polaków. Zbędne kilogramy to coraz częściej także problem najmłodszych. Polskie dzieci należą do najszybciej tyjących maluchów w Europie – aż 18,3 proc. 11- i 12-latków ma nadwagę, a 3,4 proc. jest otyłych.

Dodatkowe kilogramy to zaś nie tylko problem estetyczny, ale przede wszystkim poważne konsekwencje zdrowotne, które mogą prowadzić do przedwczesnej śmierci.

Nieleczona otyłość:

  • upośledza odporność
  • zwiększa ryzyko cukrzycy typu II
  • sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia
  • wpływa na rozwój niektórych nowotworów złośliwych
  • uszkadza stawy i kości
  • może spowodować depresję
  • zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19.

OdWagi! Zaczynamy zmiany

W profilaktyce i leczeniu otyłości kluczowe znaczenie ma zbilansowana dieta oraz regularna aktywność fizyczna. W zaplanowaniu zdrowych posiłków pomaga portal diety.nfz.gov.pl. Z jego pomocą każdy zainteresowany może przygotować dla siebie darmowy jadłospis oparty o dietę DASH – uważaną za najzdrowszą na świecie – o wartości kalorycznej dopasowanej do masy ciała oraz codziennego trybu życia.


Prawidłowa masa ciała
18,5- 24,9

Nadwaga
25,0- 29,9

Otyłość
≥ 30,0


Zasady zdrowego odchudzania:

  • Planuj i jedz regularnie. Kiedy jesz 4-5 posiłków o ustalonych godzinach organizm nie będzie upominał się o jedzenie między posiłkami.
  • Nie podjadaj. Każda przekąska dostarczana organizmowi jest traktowana jak posiłek.
  • Zrezygnuj z żywności wysoko przetworzonej, wybieraj świeże warzywa i owoce! Postaw na jakość produktów. Świeże warzywa i owoce powinny stanowić połowę Twoich posiłków.
  • Pij wodę i unikaj słodkich napojów. Pij 0,03l wody na każdy kilogram masy ciała. Przykładowo człowiek ważący 73 kg powinien dziennie wypijać ok. 2,2 l. Jeśli masz ochotę na słodki napój, wybieraj świeżo wyciskany sok i traktuj go jako przekąskę.
  • Spożywaj posiłki w mniejszych naczyniach. Dzięki złudzeniu pełnego talerza możesz zmniejszyć zjadane posiłki
    nawet o 25%.
  • Uprawiaj aktywność fizyczną i znajdź czas na regenerację. Ćwiczenia przyspieszają metabolizm i poprawią Twoje samopoczucie. Zapewnij swojemu organizmowi odpowiednią ilość snu, aby mógł się zregenerować.

Dowiedz się więcej:

Środa z Profilaktyką. Akademia NFZ – wywiad o otyłości 

Portal diety.nfz.gov.pl

Program 8 tygodni do zdrowia

Ulotka do pobrania

źródło: Zespół Profilaktyki Zdrowotnej Podlaskiego NFZ